ISLAND

vnitrozemí Jeepem

Na léto 2016 jsme dlouze přemýšleli, kam vyrazit. Island byl krásný, ale přeci tam nepojedeme po roce znova... Po několika variantách z toho prostě Island vyšel zase jako nejlepší. Jen jsme pro tentokrát chtěli změnu a víc prozkoumat vnitrozemí. Zkoušeli jsme specializované půjčovny na offroad auta, ale z nikoho jsme nedostali podrobnější informace, jak jsou auta vybavená, tedy jestli zvládnou brody. Po nacenění nekonkrétních variant nám půjčovné trochu vyrazilo dech, zvolili jsme tedy ještě dražší variantu a rozhodli se koupit vlastní offroad auto, které nám aspoň zůstane. Koupili jsme jízedenky na trajekt a začali intenzivně studovat, co by se hodilo nejlépe. Tak jsme se dopracovali k Jeep Wrangleru a začali objíždět bazary a hledat vhodný vrak. Moc se nám nedařilo, všechna auta měla nějaké výrazné proti a čas utíkal a nám do odjezdu zbýval měsíc. Nakonec jsme na jednoho Wranglera narazili. Dalším těžkým úkolem bylo ho upravit na offroad, za měsíc a navíc během prázdnin.... úplnou náhodou jsme narazili na Mílu Janáčka a podařilo. V mezičase jsme na youtube studovali jak brodit řeky a především jak brodit Krossá. 

Na Island jsme vyrazili jediným trajektem, který tam jezdí, Norröna Smiryl Line z Dánska. Cesta mimo hlavní sezónu má jednu malou nevýhodu, a to je delší trasa kvůli zastávce na Faerských ostrovech. Příště to tam trochu projezdíme. 

Důležitá je pro cesty vnitrozemím důkladná příprava. Kromě vhodného auta, je to i nastudování tras. Na to doporučujeme velmi přehledný průvodce v češtině Island autem 4x4 od Jana Suchardy. Jsou zde podrobně popsané všechny F-roads. Vzhledem k tomu, že ve vnitrozemí nejsou žádné benzínky, je nutné propočítat spotřebu předem a zásobit se palivem do kanystrů. Další je pak zakoupení podrobných map Kortabók​, kde je značené úplně všechno. Jako velmi užitečná je aplikace islandské záchranné služby 112 Iceland, kam jsme cestou zadávali check pointy. V případě průšvihu vás pak rychleji najdou a pošlou pomoc z nejkratší strany. Aplikace funguje na bázi GPS a vnitrozemí je víceméně pokryté celé signálem. Před samotnou cestou i během ní jsme každý den kontrolovali stav F-roads a jejich průjezdnost na Road.is. Je to skvělý web, kde se aktualizují rozvodněné řeky atd. No a pak samozřejmě web o počasí Vedúr.is, kde se kromě deště dozvíte i vulkanickou aktivitu, zemětřesení, úniky nebezpečných plynů a koneckonců i předpověď pro polární záři, kterou marně honím už třetí rok:)  A kromě technické přípravy je vhodné se zásobit i jídlem. Nejvíc se nám osvědčilo Adventure Menu, které se dá koupit už i v Alze nebo Rockpointu. Výhodou je, že se dá připravit bez ohně, takže i v autě, pokud prší. Navíc je to dost chutný, takže už žádný instantní nudle nebo chleba s paštikou.

HIRSTHALS

Přístavní město na severu Dánska odkud vyplouvá trajekt směr Faerské ostrovy a Island. My jsme pro jistotu dorazili už večer před vyplutím. Dopoledne nám pak vyšlo na běhání po pláži a prohlídku města.

VÍCE INFORMACÍ: oficiální web

NORRÖNA

To je taková trochu nudná pasáž, cesta trvá 3 dny. My jsme bohužel měli kajutu bez okna, protože nákup na poslední chvíli už moc velký výběr nenabízel. Počasí jsme museli chodit ověřovat o 3 patra výš na palubu. Když se člověk vzbudí, netuší, jestli je den nebo noc.

Aktivity na lodi jsou směrované spíš na německé důchodce, takže odpoledne se dá vždy detekovat podle hlášení v rozhlase "bingo, bingo, bingo!"

Wifi je na lodi bídná, i když Smyril nabízí předplacení, funguje prostě mizerně a jedna fotka se uploaduje zhruba dvě hodiny. Takže je lepší se vyzbrojit čtivem a trpělivostí.

 

VÍCE INFORMACÍ: oficiální web

tip na knihu

Planina je příběh výletu dvou islandských párů do vnitrozemí. Prostředí nám asi nejvíc připomíná přehradu Hafrahvamma.....

HAFRAHVAMMAGLJÚFUR

 

Na východě je relativně kousek od turistického centra dostupný po F910 tento kaňon. Je to zatím skrytý poklad. My jsme se o něm dozvěděli z fotoreportu Fripito. Navigace k němu je obtížná, informace k němu nikde nejsou. Jedná se o průrvu pod přehradou Halsón na řece Jökulsá. Sestup do kaňonu se nedoporučuje, pokud byste se tam přeci jen vydali, tak utíkejte, až uslyšíte sirénu, to se upouští přehrada. Za návštěvu stojí i návštěvnické centrum Snæfellstoffa. 

Tato oblast nám nejvíc připomíná krajinu popisovanou v doporučené knize v úvodu tohoto průvodce.

VÍCE INFORMACÍ: oficiální web

KVERKFJÖLL

 

Po příjezdu do Seydisfjordur jsme doplnili zásoby jídla a paliva a vydali se přímo po F902 do vnitrozemí směr Askja. První odbočkou byl ledovec Kverkfjöll. Tady byla ještě před pár lety ledovcová jeskyně, která se bohužel zřítila. I tak se nedoporučuje chodit blíž k ledu, který taje a může se kdykoliv uvolnit a zřítit. Kemp pod ledovcem nabízí zatravněné plácky pro stanování. V kempu jsme byli sami, dva dny po našem příjezdu zavírali. Domluva se správcem byla trochu divoká, mluvil pouze islandsky a i tak jsme pochopili, že nás přemlouvá k tomu, ať přespíme uvnitř v chatě. To jsme odmítli, že si to musíme dát se vším všudy a rozbalili zánovní 2sec stan. Aby to bylo dotažené do posledního detailu, využili jsme i outdoorovou luxusní koupelnu.  Noc byla divoká. Silný a ledový vítr od ledovce mlátil stanem tak, že jsme ho měli permanentně přilepený na tváři a nepomáhali ani vysokohorské spacáky do Himalájí, do kterých prostě táhlo. Svítání jsme očekávali dost netrpělivě a snídali cca v 6:00 úplně probuzení. Bylo to snad poprvé, co jsme dobrovolně byli už v 7:00 na ledovci:)

VÍCE INFORMACÍ: oficiální web