ISLAND

vnitrozemí Jeepem

Na léto 2016 jsme dlouze přemýšleli, kam vyrazit. Island byl krásný, ale přeci tam nepojedeme po roce znova... Po několika variantách z toho prostě Island vyšel zase jako nejlepší. Jen jsme pro tentokrát chtěli změnu a víc prozkoumat vnitrozemí. Zkoušeli jsme specializované půjčovny na offroad auta, ale z nikoho jsme nedostali podrobnější informace, jak jsou auta vybavená, tedy jestli zvládnou brody. Po nacenění nekonkrétních variant nám půjčovné trochu vyrazilo dech, zvolili jsme tedy ještě dražší variantu a rozhodli se koupit vlastní offroad auto, které nám aspoň zůstane. Koupili jsme jízedenky na trajekt a začali intenzivně studovat, co by se hodilo nejlépe. Tak jsme se dopracovali k Jeep Wrangleru a začali objíždět bazary a hledat vhodný vrak. Moc se nám nedařilo, všechna auta měla nějaké výrazné proti a čas utíkal a nám do odjezdu zbýval měsíc. Nakonec jsme na jednoho Wranglera narazili. Dalším těžkým úkolem bylo ho upravit na offroad, za měsíc a navíc během prázdnin.... úplnou náhodou jsme narazili na Mílu Janáčka a podařilo. V mezičase jsme na youtube studovali jak brodit řeky a především jak brodit Krossá. 

Na Island jsme vyrazili jediným trajektem, který tam jezdí, Norröna Smiryl Line z Dánska. Cesta mimo hlavní sezónu má jednu malou nevýhodu, a to je delší trasa kvůli zastávce na Faerských ostrovech. Příště to tam trochu projezdíme. 

Důležitá je pro cesty vnitrozemím důkladná příprava. Kromě vhodného auta, je to i nastudování tras. Na to doporučujeme velmi přehledný průvodce v češtině Island autem 4x4 od Jana Suchardy. Jsou zde podrobně popsané všechny F-roads. Vzhledem k tomu, že ve vnitrozemí nejsou žádné benzínky, je nutné propočítat spotřebu předem a zásobit se palivem do kanystrů. Další je pak zakoupení podrobných map Kortabók​, kde je značené úplně všechno. Jako velmi užitečná je aplikace islandské záchranné služby 112 Iceland, kam jsme cestou zadávali check pointy. V případě průšvihu vás pak rychleji najdou a pošlou pomoc z nejkratší strany. Aplikace funguje na bázi GPS a vnitrozemí je víceméně pokryté celé signálem. Před samotnou cestou i během ní jsme každý den kontrolovali stav F-roads a jejich průjezdnost na Road.is. Je to skvělý web, kde se aktualizují rozvodněné řeky atd. No a pak samozřejmě web o počasí Vedúr.is, kde se kromě deště dozvíte i vulkanickou aktivitu, zemětřesení, úniky nebezpečných plynů a koneckonců i předpověď pro polární záři, kterou marně honím už třetí rok:)  A kromě technické přípravy je vhodné se zásobit i jídlem. Nejvíc se nám osvědčilo Adventure Menu, které se dá koupit už i v Alze nebo Rockpointu. Výhodou je, že se dá připravit bez ohně, takže i v autě, pokud prší. Navíc je to dost chutný, takže už žádný instantní nudle nebo chleba s paštikou.

HIRSTHALS

Přístavní město na severu Dánska odkud vyplouvá trajekt směr Faerské ostrovy a Island. My jsme pro jistotu dorazili už večer před vyplutím. Dopoledne nám pak vyšlo na běhání po pláži a prohlídku města.

VÍCE INFORMACÍ: oficiální web

NORRÖNA

To je taková trochu nudná pasáž, cesta trvá 3 dny. My jsme bohužel měli kajutu bez okna, protože nákup na poslední chvíli už moc velký výběr nenabízel. Počasí jsme museli chodit ověřovat o 3 patra výš na palubu. Když se člověk vzbudí, netuší, jestli je den nebo noc.

Aktivity na lodi jsou směrované spíš na německé důchodce, takže odpoledne se dá vždy detekovat podle hlášení v rozhlase "bingo, bingo, bingo!"

Wifi je na lodi bídná, i když Smyril nabízí předplacení, funguje prostě mizerně a jedna fotka se uploaduje zhruba dvě hodiny. Takže je lepší se vyzbrojit čtivem a trpělivostí.

 

VÍCE INFORMACÍ: oficiální web

tip na knihu

Planina je příběh výletu dvou islandských párů do vnitrozemí. Prostředí nám asi nejvíc připomíná přehradu Hafrahvamma.....

ÞÓRSMÖRK

 

Tady přišla asi největší výzva pro Jeep, na kterou jsme se pečlivě připravovali s Youtube. Přejezd obávané řeky Krossá. Studovali jsme všechny možná videa, sledovali jak najíždět do hlubokých a divokých brodů (cik cak do Z), četli o tom, že Češi jsou známí tím, že tam utopí i Tatrabus a musí je tahat traktor, volili auto podle toho jak do něj teče (Defender prostě netěsní) a díky tomu se balili do expedičních beden a vše měli zajištěné v nepromokavých obalech. Před přejezdem jsme si břehy obcházeli a stejně viděli kulový. Krossá je ledovcová řeka, tedy kalná, a není vidět na dno. Všude na webech je upozornění, že by se neměla brodit, nicméně na místě nic takového nebylo a brod byl označený jako všechny ostatní, tedy jen doporučenou rychlostí. Rozhodli jsme se do toho pustit a poslali drona do vzduchu, abychom případně zachránili od utopení aspoň jeho. Brod byl fakt trochu divočina. Břeh velmi strmý a voda divoká. Když jsme zajeli do řeky a voda byla po okýnka i toho nazvedanýho jeepa, dost ve mě hrklo. Dokonce tak, že jsem samou nervozitou omylem vypnula nahrávání:) řeku jsme přebrodili podle nastudovaných návodů a dopracovali se do kempu Volcano Huts. Tam jsme se z šoku dva dny léčili. Procházka po Thórsmork dost připomínala šárecké údolí (stejně jako kaňon Ásbyrgi), takže to pro nás zas taková atrakce nebyla. Tady jsme se ujistili, že oceňujeme na Islandu úplně něco jiného než místní. Suma sumárum, ten risk za ten zážitek na druhém břehu řeky nestál. 

F337

 

Silnice F337 a F338 patří mezi kratší cesty vnitrozemím. Jsou to původně cesty pro údržbu vedení a průjezd je pravděpodobně zakázaný, ale to jsme nestihli vyluštit. Každopádně je to super pustina mezi stožáry, kde nikoho nepotkáte. Nejlepší je závěr F338, strmý sešup do údolí. 

© 2023 by Urban Artist. Proudly created with Wix.com